40-50.000 lærere demonstrerede torsdag d. 11. april på Christiansborg Slotsplads.

Forløbet starter med at rette fokus på eksistensen af både rettigheder og pligter i grundloven. Derefter dykker eleverne ned i tre cases, der hver især behandler frihedsrettigheder fra grundloven.

Forsamlingsfriheden og ejendomsretten behandles i casen om ungdomshuset fra 2007, hvor en gruppe unge havde fået brugsretten til et gammelt hus. Senere blev huset solgt og køberen, frikirken Faderhuset, erhvervede sig ejendomsretten. Dette medførte tumult og adskillige demonstrationer, da de unge ikke ville forlade huset på Jagtvej 69.

Få år efter, i 2009, blev politiet kritiseret for præventive masseanholdelser i forbindelse med COP15. Det er den næste case, der handler om retten til at demonstrere.

Den sidste case omhandler karikaturkrisen og forholdet mellem ytringsfrihed og religiøse hensyn. Danmark blev pludselig centrum for fordømmelse fra adskillige muslimske lande, da Jyllands-Posten publicerede tegninger af profeten Muhammed.

It-værktøjer
Følgende it-værktøjer indgår:

Easel.ly – klik her for vejledning.

Kompetence-, videns- og læringsmål
Du finder kompetence-, videns- og læringsmål, samt tegn på læring nedenfor. Kompetence- og vidensmål er nedbrudt til læringsmål, der gælder for hele forløbet. Disse er derefter nedbrudt i konkrete læringsmål formuleret i et elevvenligt sprog, som findes i toppen af hver af forløbets artikler.